In dit project gaan jullie allerlei insecten bekijken, onderzoeken en zelf nieuwe insecten maken met ijzerdraad, kralen en tieribs.
- Introductie: Alle vliegen verzamelen! 15 min.
- Les 1: Beestjes met veel pootjes. 75 min.
- Les 2: Insectensafari op het schoolplein. 60 min.
- Les 3: Nieuwe insecten in Nederland. 75 min.
- Afsluiting: Veltmania en het Neeltje. 30 min.
Voor dit project worden er leskisten van Kunstwerk! voor Les 1 en Les 3
en een leskist van het NME voor Les 2 op school gebracht.
Alle vliegen verzamelen!
Introductie
Tijd: 15 minuten
Tip voor de leerkracht: Zet alle vragen die gedurende dit project omhoog komen op het bord en beantwoord deze later met elkaar, samen lekker opzoeken op internet.
Kriebelbeestjes
Welke insecten ken je al?
- Maak een lijst met de klas
Een wereld zonder insecten
Waarom zijn insecten belangrijk?
- Bespreek dit met de klas. Bekijk daarna het item van het jeugdjournaal:
- Wat kunnen jullie nu nog toevoegen?
Insecten in Het Liemers Museum
Wist je dat sommige mensen ook insecten verzamelen?
Duik met Nico in het depot van het Liemers Museum. En leer meer over de verzameling van Ton Veltman.
- Zou jij ook insecten willen verzamelen?
- Waarom wel
- Waarom niet
Beestjes met veel pootjes
Les 1
Tijd: 75 minuten
Benodigdheden:
- Werkblad: print voor elke leerling het werkblad uit
- Vlinderlade
- Insecten afbeeldingen uit leskist
- Kleurpotloden
- Scharen
- Schrijfgerei
Deze les is op te delen in kleinere stukjes. Bijvoorbeeld 3 opdrachten en dan later in de week weer 3 opdrachten.
Leerkracht
- Verdeel de klas over 6 groepjes. Zet ook de tafels in 6 groepjes.
- Leg de insectenplaatjes op de grond, zodat de leerlingen ze kunnen pakken als ze ze nodig hebben.
- Voor elke opdracht krijgen ze 10 min.
- Leg de kinderen uit wat ze gaan doen. Neem even kort elke opdracht met ze door en het rouleersysteem van de vlinderlade.
- Houd de tijd in de gaten en geef aan wanneer ze nog 1 minuut hebben. Zorg dat ze op tijd stoppen en met volgende opdracht door gaan.
- Geef na 10 minuten de vlinderlade aan een nieuw tafelgroepje.
- De groepjes kiezen en nieuwe opdracht van het werkvel. Het groepje met de vlinderlade kiest de opdracht van de vlinderlade.
- Loop rond, luister naar wat ze zeggen en help waar nodig.
Afronding
Laat elk tafelgroepje 1 ding wat hen is opgevallen benoemen.
Insectensafari op het schoolplein
Les 2 (Les van NME)
Tijd: 60 minuten
Benodigdheden:
- Insectensafari-kist NME
Ga op zoek naar insecten op jullie eigen schoolplein. Gebruik hiervoor de leskist van het NME.
- Welke insecten leven er op jullie schoolplein?
Nieuwe insecten in Nederland
Les 3
Tijd: 75 minuten
Benodigdheden:
- Materialen en tangetjes uit de leskist
- Insectenplaatjes uit de leskist
Je hebt nu al heel veel insecten gezien en er over geleerd. Zo weet je dat het met veel insecten heel slecht gaat. Maar wist je dat er ook nog veel insecten zijn, die wij nog helemaal niet kennen? En dat er elk jaar heel veel nieuwe insecten worden ontdekt?
Het zijn bochelvliegen, bocheldansvliegen, paddenstoelmuggen, steltmuggen, lansvliegen, bladvliegen en reuzenmieren. Dat klinkt goed he?
Hoe denk je dat die insecten eruit zien?
- Maak met ijzerdraad en kralen een nog niet ontdekt insect.
- Bekijk het filmpje waarin Neelke uitlegt hoe je dat gaat doen.
Veltmania en het Neeltje
Afsluiting
Tijd: 30 minuten
Benodigdheden:
- Naamkaartjes uit leskist
- Pen/potlood
Ton Veltman had dus een vlieg ontdekt. Die heeft hij Veltmani genoemd. Om heel precies te zijn de Hilara Veltmani Chvala.
Het gebeurt heel vaak dat een nieuw insect een naam krijgt die heel erg lijkt op de naam van de vinder. Zo noemde Neelke haar insect Het Neeltje.
- Hoe noem jij jouw insect?
- Bedenk een naam voor je insect. En maak een naamkaartje.
- Vul de naam van jouw insect in (naam).
- Waar je hem ontdekt hebt (plaats).
- wanneer heb je hem ontdekt(datum).
Bekijk en bespreek met elkaar de insecten:
- Wat valt je op?
- Wat heb je ontdekt?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Waar ben je trots op?
Tip: Maak een mooie tentoonstelling van alle insecten en hun naamkaartjes.